SEO

Core Web Vitals (Önemli Web Verileri) Nedir? [KAPSAMLI REHBER 2021]

Core Web Vitals Google Algoritmalarını Nasıl Etkiler?

Anahtar kelime optimizasyonu, mobil deneyim ve backlink konusunda çok ciddi zaman harcıyor olsanız da Google on-page deneyime oldukça değer veriyor. Bu nedenle de Google Core Web Vitals adı ile yeni bir yapı yayınladı. Sayfa deneyiminin bir parçası olarak değerlendirilen bu yapı 2021 Mayıs ayında arama ağı algoritmasında kullanıma sunulacak.

Söz konusu yapı içerisinde web sitesinin yüklenme hızı, mobil uyumluluğu ve görsel kalitesini dikkate alması bekleniyor. Bu rehberde Core Web Vitals ‘in ne demek olduğunu, göstergelerin ne anlama geldiğini ve bu göstergelerin sıralamanızı potansiyel olarak nasıl etkileyeceği üzerinde duracağım.

Core Web Vitals: Bu Göstergeler Nelerdir? ve Bu Göstergeleri Neden Dikkate Almalısınız?

Bu göstergeler Google ‘ın yeni bir korkutma politikası uygulamak adına yaptığı ve web site sahiplerinin her şeyi sil baştan yenilemesine neden olacak bir güncelleme mi? Ben pek öyle düşünmüyorum. Çünkü Core Web Vitals ilerleyen dönemlerde çok ciddi bir sıralama faktörü haline gelecek. O yüzden şimdiden bununla ilgili verileri öğrenmeli ve uygulamaya başlamalısınız.

Burada ziyaretçileri için kaliteli bir sayfa deneyimi sunmaya çalışan, bununla ilgili sürekli geliştirmeler yapan ve hemen çıkma oranı ve ziyaretçi deneyimini önemseyen web siteleri için iyi bir haberim var; sizlerin bir şey yapmasına gerek yok. Bu aslında temelde Core Web Vitals ‘ın ne demek olduğunu daha iyi açıklıyor. Google tarafından arama ağı algoritmasına dahil edilmek üzere geliştirilen bu metrik, ziyaretçilerin sayfanıza geldiğinde nasıl bir deneyim yaşadıklarını gösteren bir değer olarak hayatımıza dahil olacak.

Örneğin, Google kullanıcıların hemen çıkma oranını oldukça fazla etkileyen sayfa yüklenme hızının yeterli olup olmadığında daha dikkatli bir şekilde bakmaya başlayacak. Sayfa yüklenme hızınız yeterli değilse, anahtar kelimelerinizin sıralamalarında düşüş yaşayarak, pozisyonunuzu daha hızlı sayfa açılış hızına sahip web siteleri alacaktır. Şimdi, Core Web Vitals ile birlikte hayatımıza girmeye hazırlanan yeni kavramlara birlikte göz atalım.

Mobil Dostu: Mobil tarayıcılar için optimize edilmiş sayfalardır.

Güvenli Tarayıcı: Yanıltıcı içerik ve kötü amaçlı yazılım içermeyen sayfalardır.

HTTPS: Sayfalarınızın HTTP (Güvensiz) protokolü yerine HTTPS (Güvenli) protokol üzerinden yüklenmesi.

Core Web Vitals: Sayfanın yüklenme hızı, sayfa içi etkileşim, kullanıcı deneyimi ve görsel kalitesinin iyi olduğu sayfalar.

Gördüğüm kadarıyla pek çok web sitesi bu faktörleri daha şimdiden dikkate alarak web sitesinde uygulamayı başarıyor. Eğer sizde onlardan biriyseniz sizin için bu güncelleme ile ilgili endişe duymanızı gerektirecek herhangi bir durum bulunmuyor.

Google’ın duyurusunu inceleyerek göze çarpan bir durum olup olmadığını kontrol ettim. Google; zaman içerisinde sayfa yüklenme hızı ve mobil kullanım kolaylığı benzeri faktörler eklediğini ancak on-page deneyimi arttırmayı ön plana çıkarmak istediğini vurguladı. On-page deneyimi etkileyen arama sonuçlarına odaklanmayı bekliyorlar. Google on-page deneyim ölçümlerini mobil cihazlarda ‘En Çok Okunan Hikayeler’ özelliği ile birleştirecek ve AMP gereksinimini de ortadan kaldıracak.

Google, söz konusu değişikliği yapmadan 6 ay önce bildirim yaptı. Google bunu genelde yapmaz. Güncellemelerinin bir çoğunu yaptıktan sonra açıklar ya da bazen açıklamaz ve SEO Danışmanları olarak bizler bu güncellemeyi tahmin etmek zorunda kalırız. Bu yüzden bu bildirimi dikkate alıp şimdiden web sitenizi, açılış sayfalarınızın deneyimini arttırmaya başlasanız iyi olur.

Core Web Vitals Metrikleri

Bir web sitesi sahibi, yazılımcı ve tasarımcı web sitenizi oluştururken milyonlarca faktörü bir arada değerlendirir. Hali hazırda yeni web siteleri için çalışıyor ve ya mevcut siteizde de Core Web Vitals için güncelleme yapmak istiyorsanız aşağıda anlatacağım 3 faktörü dikkat almanız gerekmektedir.

Yükleme: Largest Contentful Paint (LCP)

LCP, web sitenizin yüklenme performansını işaret eder. Bu kavram algılanan yüklenme hızını işaret eder. Daha da açık bir şekilde;

Web sitenize giren bir kullanıcı için önemli olan öğeleri görüntülemeye başlaması ne kadar sürer?

Bunun normal sayfa yükleme hızından nasıl farklı olduğunu görüyor musunuz?

Ciddi bir farklılık var!

Örneğin, en önemli bilgileri ve göz alıcı içerikleri ön planda tutmak yaygın bir uygulamadır değil mi? Ön planda tutulsa da eğer bu bilgilerin yüklenmesi 6 saniyeden uzun sürerse bunların hiç kimseye faydası olmaz! Web sitelerinde kullanılan resim ve videolara bakıldığında hep sınırın üzerinde olduğu görülür. Bu unsurlar oldukça fazla yer kapladıkları gibi içeriğin anlamlandırılmasında değerlidirler. Ancak en sonda yüklenmeleri ekranın en üst kısmının beyaz bir sayfa olarak görünmesine neden olur.

Google bu konuya oldukça önem veriyor çünkü hemen çıkma oranını etkileyen en önemli konu bu!

Google için sayfa yüklenme hızında genel kriter 2,5 saniye olarak kabul edilir. Bu, 2,5 saniyede web sitenizin her şeyi yansıtması gerektiğini ifade eder. Web sayfalarının kısım kısım gösterildiğini unutmayın. Sayfanın en üst kısmındaki son unsurlar da yüklendiğinde bu sizin LCP değeriniz olacaktır. Bu nedenle de yavaş LCP değeri düşük sıralama ve ceza anlamına gelirken hızlı LCP değeri daha yüksek sıralama anlamına gelecektir hepsi bu!

Etkileşim: First Input Delay (FID)

FID, sayfanızın yanıt verme süresini ifade eder. Bu metrik, kullanıcının sayfanızla ilk etkileşimi ile tarayıcının bu etkileşime ne zaman cevap verdiği ile ilgilidir. Bu konu bir nebze karmaşık gelse de gelin bu konuyu birlikte daha da açıklığa kavuşturalım!

Bir ürün hakkında daha fazla bilgi istemek için bir web sitesinde form doldurduğunuzu varsayalım. Formu doldurun ve Gönder’e tıklayın. Web sitesinin bu isteği işlemeye başlaması ne kadar sürer? Bu FID demektir. FID aslında ziyaretçinizin ilk etkileşim başlatma isteği ile web sitenizin etkileşime cevap verdiği andaki süredir. Bu aynı zamanda kullanıcının sinirlenmesini de ölçer. Karşılaştığınız bazı web sitelerinde Gönder butonuna defalarca kez bastığınızı hatırlıyorsunuz değil mi? Çünkü cevap verme süresi sonsuza kadar sürecek gibi görünüyor.

Bu aslında büyük bir UX metriğidir. Ayrıca bu değer direkt olarak lead dönüşüm oranlarınızın da artmasına/azalmasına neden olur. Düşünün ki; birisi sizin teklifinizle ilgilendiğinden harekete geçiyor ve form doldurmaya karar veriyor. İsteyeceğiniz en son şey bitiş çizgisinde potansiyel müşterinizikaybetmek olur.

Görsel Stabilizasyonu: Cumulative Layout Shift (CLS)

CLS, beklenmedik düzen değişikliğinin sıklığı ve web sayfasındaki görsel kalitesini ifade eder.

Bu sefer çok kolay ve harika bir örneğim var!

Bir web sitesinde ilginç bir şeye rastladınız, o ilginç şeye tıklamak istediniz ancak bir anda bir buton çıktı ve tıklamaktan vazgeçtiniz.

Şimdi geri dönüp aslında neye baktığınızı görmek için doğru linke tıklamanız gerekir. Bir içeriği okurken okuduğunuz kısımda butonlar, reklamlar ya da videolar yüklenir ve sürekli içeriği görmek için aşağı kaydırmak durumunda kalırsınız. Bu kötü bir on-page deneyiminin işaretleridir. Google, bu sorunu dikkate alıyor çünkü kullanıcılar için en iyi deneyimi sunmayı hedefler. Google’ın hedefinde yüz yüze bir deneyimin çevrim içi olarak deneyimlenmesi vardır. Mağazalar kapanıp e-ticaret daha da yaygınlaştıkça site sahipleri bu deneyimi sunmaya devam edecektir.

CLS konusunda hedef olabildiğince 0’a yakın bir değer yakalamaktır. Daha az müdahale ve sayfa değişikliği daha iyidir.

Core Web Vitals ’ın İçerik Stratejisi ve Web Geliştirmeye Etkisi

Şimdi gelin Core Web Vitals’ı nasıl geliştireceğinize ve bu bilgileri nereden bulacağınıza bir bakalım. Google Search Console ‘a girerek  sol tarafta ki menüden “Core Web Vitals (Önemli Web Verileri)” bölümüne tıklayın.

Tıkladığınızda karşınıza bir adet mobil bir adet de masaüstü sürümü için rapor gelecektir. Zayıf URL, Geliştirilmesi Gereken URL ve İyi URL olarak Google ‘ın sayfalarınız hakkında ne düşündüğünü direkt olarak görebilirsiniz. Resmen Google size kendi elleriyle hangi sayfanızı yükselteceğini, hangi sayfanızın sıralamasını düşüreceğini kendi elleriyle söylüyor! Şunu mutlaka hatırlayın; Google URL kalitesini ölçmek için bu yazıda anlattığım 3 faktörü dikkate alıyor.

Çok sayıda Zayıf URL’niz varsa bu; en kritik içeriği göstermede yavaş, işlemlerin gerçekleştirilmesinde yavaş ve sayfalar sürekli değiştiğinden web sitenizde ziyaretçilerinize oldukça zayıf bir deneyim sunduğunuz anlamına gelir.

Bir URL için geliştirmeye ihtiyaç duyuluyorsa bu konuda 2 ya da 3 kombinasyon vardır. İyi bir URL sorunsuz görünür.

Core Web Vitals raporunu mobilde açarsanız buna benzer bir sayfa görürsünüz.

Bu, geliştirilmesi gereken bir web sayfasının örneğidir. Burada sorun LCP ya da sayfa yüklenme performansıdır.

Mobilde amaç ortalama 2,5 saniyeyi yakalamak olurken bu sayfanın ortalaması 2,9’dur. Bu da geliştirilmesi gereken bir duruma işaret eder. Masaüstü raporuna bakıldığında ise aşağıda zayıf URL’ler sıralanmıştır.

Burada bir CLS sorunu vardır. Yani sayfa yüklenirken sayfa yapısında sıklıkla değişiklikler meydana gelir.

Burada amaç 0,25 değerini yakalamaktır ama bu sayfanın CLS değeri 0,55’tir. Ayrıca 472 URL’nin bu sorundan etkilendiği görülüyor. Bu nedenle bu web sitesinin sahibi için düzenlenmesi gereken çok şey var!

Core Web Vitals Cumulative Layout Shifts (CLS) Sorunları

Bu raporların şeffaflığının büyük bir hayranıyım çünkü Google sorunu bulmayı ve düzeltmeyi kolaylaştırıyor. Sorunu çözdüğünüzü düşündüğünüzde “doğrula” düğmesini tıklayabilirsiniz ve Google ilerlemenizi doğrulayarak raporu güncelleyecektir.

Web sitemin Core Web Vitals Değerlerini Nasıl Takip Ederim?

Core Web Vitals değerlerini takip etmek için Search Console ’a girmeli ve web sitelerinize göz atmalısınız. Burada sayfalarınızın Core Web Vitals ile ilgili tüm bulgularını inceleyebilirsiniz.

Core Web Vitals Değerlerini Nasıl Geliştirebilirim?

Raporunuzu aldıktan sonra şimdi değişiklik yapma zamanı. Web sitenizin üst kısmında yer alan içerikleri sınırlayarak LCP konusunda gelişme kaydedebilirsiniz. Ziyaretçi için bu çok önemli bir sorun değilse sayfayı aşağı kaydırın. FID değerini iyileştirmek kolaydır ve burada odaklanmanız gereken 4 temel sorun vardır.

Üçüncü Taraf Kod Etkisini Düşürün: Aynı anda gerçekleşen bir grup farklı işleminiz varsa yüklemenin gerçekleşmesi daha uzun sürecektir.

JavaScript Yürütme Süresini Azaltın: Yalnızca kullanıcılarınızın ihtiyaç duyduğu kodu gönderin ve gereksiz olan her şeyi kaldırın.

Ana Thread Yükünü Hafifletin: Ana thread web sitesinde ki işlemlerin çoğunu gerçekleştirir. Bu nedenle sorunlarınızı threade odaklanarak çözmeye çalışın.

İstek Sayısını Düşük Tutun ve Aktarım Boyutlarını Küçük Tutun: Büyük dosyaları aktarmaya çalışmadığınızdan emin olun.

CLS’yi geliştirmek, tüm ortamlardaki boyut özniteliklerine ve video öğelerine dikkat etmeyi gerektirir. Bir içerik parçası yüklenmeden önce doğru miktarda alana izin verdiğinizde işlem sırasında herhangi bir sayfa kayması yaşamamanız gerekir. Dönüşüm animasyonlarının sınırlandırılmasını sağlar çünkü isteseniz de istemeseniz de düzen değişiklikleri tetiklenir.

Sonuç

Core Web Vitals ve SEO bir arada değerlendirilmelidir. Rakipleri alt etmek ve başarı yakalamak istiyorsanız sıralama faktörlerini görmezden gelemezsiniz! Core Web Vitals’ın sıralamadaki etkisini biliyor muyuz? Peki siz web sayfalarınızın Core Web Vitals verilerini inceleyerek geliştirmelere başladığınız mı? Yorumlarda tartışalım.

Daha Fazla Göster

Tolga Karahan

Merhaba, ben Tolga! Google Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) ile kişi ve kurumların Google ‘da üst sırada olmasını sağlayarak internet aracılığıyla işlerini büyütmelerinde yardımcı oluyorum.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu