SEO

HTTP 404 Not Found Error Hatası Nedir? Nasıl Tespit Edilir ve Düzeltilir?

404 Hatası Nedir ve Nasıl Düzeltilir? Sadece 404 hatalarını temizleyerek Google ‘da bir türlü geçemediğiniz o siteyi geçebilirsiniz! 404 Not Found hatası ile ilgili bilmeniz gereken tüm her şey bu yazıda.

Bir web sitesine göz atarken neyin berbat olduğunu biliyor musunuz?

404 hatası almak!

URL ‘nin yanlış yazılması veya sayfanın artık mevcut olmaması önemli değil. 404 hataları markanıza ciddi zarar verebilir ve arama motorlarının sitenizi taramasını zorlaştırarak SEO ‘nuzu olumsuz yönde etkileyebilir.

Bu, 404 hatalarını bulmak ve düzeltmek için çok titiz davranmanız gerektiği anlamına gelir.

Bu yazıda, 404 Hataları hakkında bilmeniz gereken her şeyi, 404’lerin sizin için neden kötü olduğunu, bu hataları nasıl bulacağınızı ve nasıl düzelteceğinizi anlatacağım.

404 Hatası Nedir?

404 hatası, istenen bir sayfanın bulunamadığını gösteren bir koddur.

Bir sayfa bir tarayıcıya yüklendiğinde, http üstbilgisinde genellikle görüntüleyenler tarafından görülemeyen bir yanıt durum kodu vardır. Bu yanıtlar beş kategoride gruplandırılmıştır:

  • 100-199 bilgi yanıtları
  • 200-299 başarı yanıtları 
  • 300-399 yönlendirmeleri gösterir
  • 400-499 istemci hatalarını göster
  • 500-599 sunucu hatalarını gösterir

Peki, 404 hatası tam olarak ne anlama geliyor?

404 hatası (HTTP 404 veya 404 kodu olarak da bilinir) çok özel bir istemci hatası türüdür. Bu, izleyicinin ulaşmaya çalıştığı sayfanın sunucuda bulunamayacağı anlamına gelir.

Hard 404 vs Soft 404 Hataları

Aslında dikkat etmeniz gereken iki tür 404 hatası vardır.

Bir web sitesine göz atarken Hard 404 isteğiyle karşılaşmış olsanız da Google Search Console tarafından bilgilendirilmediğiniz sürece Soft 404 hatası görmeniz olası değildir.

Soft 404, sitenizde var olmayan bir sayfa kullanıcılara “bulunamadı” mesajı olarak iletildiğinde gerçekleşir. Ancak arama motorlarına 200 OK olarak da geri döner.

Bu, Google’a ve diğer arama motorlarına bu URL’de bir sayfa olduğunu söyler. Sonuç olarak, tarayıcılar URL’yi taramaya ve sıralamaya çalışırken zaman harcarlar.

Google bu sahte sayfaları tanımlamada oldukça iyi.

404 Hata Kodu sağlaması gereken bir sayfanın tüm özniteliklerine sahip sayfa 200 OK geri dönüşü yaptığında bu hataya Soft 404 hata damgası vurulur ve Google Search Console ‘da ki “Kapsam” sekmesinde bu URL ‘ler bildirilir.

Sitenizin 404 Hataları Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Tamam, bu hataların ne olduğunu biliyorsunuz. Şimdi 404 hatalarına nelerin neden olduğunu anlamanız gerekiyor.

Sitenizin 404 hatası vermesinin birçok nedeni olabilir.

Son zamanlarda web sitenizdeki sayfaların URL’lerini yönlendirme yapmadan sildiyseniz veya kaldırdıysanız 404 hata alırsınız.

Etki alanınızı yeniden başlattıysanız veya aktardıysanız ve tüm eski URL’lerinizi yeni siteye yönlendiremediyseniz 404 hataları oluşabilir.

Bazen 404 hataları, bir sayfanın URL’sini değiştirmenin bir sonucu olabilir. URL’nin herhangi bir bölümünü değiştirmek bir 404 hatasına neden olur. Bu değişiklik bir kategori adı ya da sayfa adı dahi olabilir.

Dahili bir bağlantıdaki bir URL’yi yanlış yazmak bile 404 hatası ile sonuçlanabilir.

404 Hataları Web Siteleri İçin Neden Köüdür?&l;2E

Çok sayıda 404 hatası ile karşı karşıya kalınması web iteniz için büyük sıkıntılara neden olabilir.

Kullanıcının bakış açısıyla başlayalım. Web sitenize göz atarken sürekli olarak 404 hatasıyla karşılaşmak korkunç bir kullanıcı deneyimine yol açacaktır.

Bir 404 hatası bulmak bile bir ziyaretçi için sayfadan ayrılma nedeni olabilir.

Sadece bir 404 hatası size potansiyel bir müşteriyi kaçırmanıza neden olabilir.

Daha da kötü durumlarla karşılaşabilirsiniz. Çünkü 404 hataları da sıralamanıza zarar verebilir.

404 hataları tek başlarına bir sıralama faktörü değildir. Google, çok sayıda 404 hatası var diye sizi doğrudan cezalandırmaz.

Ama bu hatalar SEO’ya zarar verebilir.

Sitenizde ne kadar çok kırık bağlantı varsa Google ve diğer arama motorlarının sitenizi taraması o kadar zor olacaktır. Link equity, sitenizin etrafında da geçmeyecektir.

Her ikisi de sıralamada bir düşüşe neden olabilir.

Kullanıcılar 404 sayfasına ulaştıktan sonra sitenizi terk ederse hemen çıkma oranlarının artması durumu ile karşılaşabilirsiniz. 404 hatalarından farklı olarak hemen çıkma oranları bir sıralama faktörüdür. Hemen çıkma oranı çok yükselirse Google sitenizi cezalandırabilir.

Sitenizde 404 Hataları Nasıl Bulunur ve Nasıl Düzeltilir

Artık 404 hatalarının sizin için ne kadar kötü olduğunu biliyorsunuz! Hataları nasıl bulabileceğimize ve düzeltebileceğimize bir bakalım.

404 Hatalarını Bulma

Screaming Frog gibi site tarayıcıları, 404 hatalarına yol açan kırık bağlantıları hızlı bir şekilde bulmak için harika bir yoldur. Sitenizde 500 URL veya daha URL az varsa Screaming Frog’u ücretsiz bir şekilde kullanabilirsiniz.

Önce Screaming Frog aracına girerek URL yerine web sitesini yapıştırın ve “Start” butonuna basarak denetimi çalıştırın.

Ardından, üst menüdeki “Response Code” bölümüne tıklayın.

404 hatası veren sayfaların bir listesini almak için filtre kısmından “Client Error (4XX)” seçeneğini seçerek filtreleyin.

Site tarayıcıları size 404 hatalarının tam bir listesini vermez. Çünkü tarayıcılar sadece kırık bağlantıları gösterirler.

Burada yer alan 404 hatalarını web sitenizden kaldırarak ya da 301 Redirect işlemi yaparak düzeltebilirsiniz.

Bir diğer yöntem ise 404 hatalarının Google Search Console üzerinden tespitidir.

Google Search Console, Googlebot’un sitenizde bulduğu her 404 hatasının bir listesini sağlar. Bu hem Hard 404 hataları hem de Soft 404 hatalarını içerir.

Search Console’da oturum açın, Kapsam’ı tıklayın ve hariç tutulan sekmesini seçin.

Burada 404 Not Found işaretli Hard 404 hatalarını ve Soft 404 hatalarının listesini görebilirsiniz.

Burada yer alan 404 hatalarını web sitenizden kaldırarak ya da 301 Redirect işlemi yaparak düzeltebilirsiniz.

404 Hataları Nasıl Düzeltilir?

Şimdi bulduğunuz 404 Hatalarını düzeltmenin vakti geldi! 404 hatalarını düzeltebileceğiniz 4 alternatif yol aşağıda ki gibidir,

404 Hatasını Yeniden Yönlendirme: Kullanıcıları başka bir sayfaya yönlendirmek sitenizdeki 404 hatalarını düzeltmenin en kolay yoludur. Kullanıcıları sayfayla alakalı bir şeye yönlendirdiğinizden emin olun. Kullanıcıları kesinlikle ana sayfanıza geri göndermeyin.

Sayfayı Geri Yükle: Sildiğiniz bir sayfa için hala çok fazla talep olduğunu görüyorsanız ve kullanıcıları yeniden yönlendirmek için başka uygun bir sayfa olmadığını fark ettiyseniz orijinal sayfayı geri yüklemeyi düşünün.

Bağlantıyı Düzeltin: Sitenizde ki linklerin kırık olmasının nedeni verdiğiniz bağlantıda ki kelime hataları, eksik unutulan harfler gibi durumlardan kaynaklanıyorsa; bağlantınızı düzelterek 404 Hatasının çıkmasını önleyebilirsiniz.

404 Sayfası Oluşturun: Özel bir 404 hata sayfası oluşturarak hiçbir ziyaretin boşa gitmediğinden emin olabilirsiniz. 

Çok fazla 404 hatanız varsa sayfalarınızı önceliklendirmelisiniz. Önemli bir sayfada 404 hatanız varsa önce bunları düzeltmeyi deneyin. 404 hatası içeren ürün sayfaları, iletişim sayfaları ve hizmet sayfaları öncelikle düzeltilmesi gereken sayfalardır.

Google Search Console, bazen bir kullanıcının asla gidemeyeceği sayfalarda 404 hatası ortaya çıkarabilir. Bu URL ‘leri düzeltmek isteyebilirsiniz ancak kullanıcının asla gidemeyeceği sayfalarda çıkan 404 hataları sıralamanızı ciddi derecede etkilemeyecektir.

Wordpress ‘te 404 Hataları Nasıl Bulunur ve Düzeltilir?

Bir WordPress siteniz varsa 404 hatalarını bulmak için yukarıdaki adımları kullanabilirsiniz.

Hataları buldunuz mu? Harika! Şimdi Wordpress’te 404 hatalarını düzeltelim.

Site çapında hatalar alıyorsanız, muhtemelen kalıcı bağlantılarınızla ilgili bir sorun var demektir. Ayarlarınızı güncellemek için “Ayarlar → Kalıcı Bağlantılar” bölümüne gidin.

Kalıcı bağlantılar bölümünde ayarlarınızı düzenledikten sonra “Değişiklikleri Kaydet” i tıklayın.

Sadece belirli sayfalar 404 hatası veriyorsa onlar için 301 yönlendirmesi yapmanız gerekir. WordPress bunu otomatik olarak yapmaya çalışacaktır. Ancak bu bazı durumlarda bu işe yaramayabilir.

404 Hatalarını Bulmak ve Düzeltmek İçin Kullanabileceğiniz Diğer Araçlar

Yukarıda bahsettiğim yöntemler, 404 hatalarını bulmanın ve düzeltmenin tek yolu değildir. İşte kullanabileceğiniz diğer önde gelen araçlardan bazıları.

Dead Link Checker

Dead Link Checker, Screaming Frog’a benzer. Herhangi bir kırık link olup olmadığını görmek için kullanabilirsiniz. 2000 URL’ye kadar tarama ve belirleme yapar.

Google Analytics

Google Analytics, 404 hatalarını ortaya çıkarmaz. Ancak özel bir 404 sayfanız varsa Google Analytics’i 404 hatalarını bulmak için kullanabilirsiniz.

İlk olarak özel oluşturduğunu 404 sayfanızın adını bulun. Bunu tespit etmek için URL ‘inizin sonuna rastgele sayılar yazıp enterlayın.

Benim 404 sayfamın başlığı: “Sayfa bulunamadı – Tolga Karahan”

Ardından Google Analytics’i açın ve Davranış → Site İçeriği → Tüm Sayfalar bölümüne gidin.

Şimdi “Sayfa Başlığı” ‘nı ikincil bir boyut olarak ekleyin.

Arama çubuğunun yanındaki Gelişmiş’i tıklayın. Ardından kuralı sayfadan sayfa başlığına değiştirin ve 404 sayfa başlığınızı kutuya yazın.

Artık 404 sayfanıza kaç kişinin ulaştığını ve bu kullanıcıların sayfaya nereden ulaştığını gösteren bir raporunuz olacak.

MonsterInsights

Eğer WordPress siteniz varsa MonsterInsights sizin için tüm zor işleri yapabilir. Google Analytics’te manuel bir rapor oluşturmak yerine MonsterInsights eklentisini yüklemeniz yeterlidir.

Google Analytics’i sitenize bağladıktan sonra eklenti, 404 hatalarınızı otomatik olarak izler.

Özel 404 Hata Sayfası Oluşturma

Siteniz için benzersiz bir 404 hata kodu sayfası oluşturmanızı şiddetle tavsiye ederim.

Çoğu standart 404 hata kodu, ortalama kullanıcının anlayamayacağı tarzdadır. Üstelik bu tür sayfalar ilgili bir sayfa bulunmasında da etkili değildir.

Özel bir 404 sayfası ile kullanıcılarınıza daha fazla değer sağlayabilir hatta kullanıcıların aradıkları bilgileri bulmalarına yardımcı olabilirsiniz.

Ayrıca markalaşma ve pazarlama konusundaki başarınızı da artırabilirsiniz.

Birçok şirket, marka imajını güçlendirmek ve biraz mizah için özel bir 404 hata sayfası kullanıyor. Özel bir URL sayfası oluşturmak, Google Analytics’teki 404 hatalarını izlemeyi de kolaylaştırır.

Temiz ve basit bir 404 sayfası; aşırı ayrıntılı bir sayfadan çok daha etkilidir.

Özel sayfanıza da 404 başlık durumu eklediğinizden emin olmalısınız.

Bunu yapmazsanız, arama motorları sayfayı doğru bir şekilde tanımaz. Google, sayfayı arama sonuçlarında göstermeye devam edecek ve Search Console ‘da size bir dizi Soft 404 hata mesajı gönderecektir.

Biraz ilham almak isterseniz en sevdiğim 404 sayfa örneklerinden bazılarını aşağıda görebilirsiniz.

Airbnb

Airbnb, kullanıcılara eğlenceli bir GIF göstererek ve sitelerinin ana sayfalarına bağlantılar sunarak 404 hatasından en iyi şekilde yararlanır.

Wendys

Wendys 404 hata sayfası ile farklılık yaratıyor. Burada web sitelerinin diğer bölümlerine bağlantı yok; sadece kullanıcıların zaman geçirmek için oynayabileceği ücretsiz bir oyun var!

404 Hatalarını Ne Sıklıkla Kontrol Etmelisiniz?

404 hatalarını ne sıklıkta kontrol etmeniz gerektiği sitenizin büyüklüğüne bağlıdır.

50 sayfadan daha az sayfaya sahip olan siteler ayda bir kere 404 hata olup olmadığını kontrol etmesi sağlıklı olacaktır. Daha büyük siteler, her hafta veya her gün 404 hata denetimi yapmalıdır.

Sonuç

Bir web siteniz varsa 404 hataları kaçınılmazdır. Ancak 404 hatalarının sitenizin kullanıcı deneyimi ve sıralamasına zarar vermesine izin vermemelisiniz.

404 hatalarını bulmak ve bunları hızlı bir şekilde düzeltmek için düzenli olarak kontroller yapmalısınız. Bunun için de yukarıdaki stratejileri ve araçları kullanın. Hataları daha hızlı düzeltmek daha az zarar ile karşılaşmak anlamına gelir.

Daha Fazla Göster

Tolga Karahan

Merhaba, ben Tolga! Google Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) ile kişi ve kurumların Google ‘da üst sırada olmasını sağlayarak internet aracılığıyla işlerini büyütmelerinde yardımcı oluyorum.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu